PLAN
PRACY
CENTRUM EDUKACJI
NAUCZYCIELI W KOSZALINIE
na
rok 2004
Plan
pracy Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie na rok 2004 został opracowany w
oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 23 kwietnia 2003 roku w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i
likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia
nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców
metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy
metodycznego oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29
kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek
pedagogicznych.
W
planie uwzględniono także wcześniej zdiagnozowane potrzeby i oczekiwania
nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego.
Przedstawione zadania są również wynikiem analizy szans i
możliwości ich realizacji w oparciu o potencjał kadrowy, umiejętności organizacyjne,
sprawne zarządzanie oraz bazę lokalową.
Przedstawiony plan ma charakter otwarty i będzie
aktualizowany adekwatnie do zgłaszanych i zlecanych zadań dotyczących
doskonalenia zawodowego nauczycieli.
L.p. |
Zadania |
Sposoby i formy
realizacji
|
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Uwagi |
1 |
Współpraca z organami
sprawującymi nadzór pedagogiczny w
opracowaniu priorytetów w kształceniu ustawicznym nauczycieli. a)
Kuratorium Oświaty w
Szczecinie b)
Dyrektorzy szkół i
placówek oświatowo- wychowawczych |
-
konsultacje |
-
Dyrektor Małgorzata Mytnik -
Zastępca Dyrektora
Zenon Decyk |
Cały rok |
W opracowaniu priorytetów
uwzględniane będą zadania zlecone bezpośrednio przez Kuratorium (priorytety
wojewódzkie) |
2 |
Przygotowanie i realizacja,
we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny, programów
doskonalenia i wsparcia doradców metodycznych |
-
Konsultacje z
przedstawicielami Kuratorium Oświaty przy ustaleniu priorytetów doskonalenia
doradców metodycznych, -
Doskonalenie warsztatu
pracy doradców w ramach funkcjonujących w CEN pracowni przedmiotowych
(pracownia edukacji zintegrowanej, pracownia humanistyczna, pracownia
matematyczno – przyrodnicza i pracownia przedmiotów zawodowych), -
warsztaty dla
nowopowołanych doradców, -
delegowanie doradców
do udziału w szkoleniach zewnętrznych. |
Kierownicy poszczególnych pracowni: Irena Olszewska - Żywno, Urszula Gerka – Bernat, Urszula Rusiak, Jan Diaczuk Nauczyciele konsultanci Wicedyrektor Zenon Decyk |
Do 10 X Według potrzeb zgłaszanych
przez kierowników pracowni |
|
3 |
Przygotowanie i realizacja
programów doskonalenia zawodowego dla dyrektorów szkół i placówek oraz
pracowników organów nadzorujących i prowadzących szkoły i placówki z terenu
województwa, w zakresie zarządzania oświatą. |
-
Organizacja form
doskonalenia i dokształcania (kursy, warsztaty), -
Klub Dyrektora, -
Klub Pracowników
Samorządów Terytorialnych odpowiedzialnych za oświatę, -
Szkolenia dla
wizytatorów, -
Konsultacje indywidualne. |
Izabela Suckiel Zenon Decyk |
Cały rok |
Informator |
4 |
Organizowanie różnorodnych
form współpracy i wymiany doświadczeń, w tym konferencji i seminariów dla
nauczycieli poszczególnych specjalności oraz nauczycieli poszczególnych typów
i rodzajów szkół i placówek |
-
Organizacja wiosennych
konferencji metodycznych, -
Organizacja jesiennych
konferencji metodycznych, -
Prowadzenie
szkoleniowych rad pedagogicznych, -
Cykliczne spotkania z
realizatorami programu „Szkoła z klasą”, -
Kontynuacja
poradnictwa w ramach „telefonu kryzysowego”. |
Kierownicy pracowni Kierownicy pracowni Konsultanci, Danuta Okuniewska Danuta Okuniewska |
III- IV – V IX-X-XI Cały rok Cały rok Cały rok |
Informator |
5 |
Organizowanie działań na
rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności we
współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny |
- Klub Dyrektora, - Warsztaty dla
nauczycieli, - Konsultacje indywidualne, - Prowadzenie internetowego
poradnika w zakresie awansu zawodowego. |
Nauczyciele konsultanci Izabela Suckiel Anna Kiełb Zenon Decyk |
Cały rok |
Informator |
6 |
Współpraca z organami
prowadzącymi szkoły i placówki w zakresie doradztwa metodycznego nauczycieli |
-
Informacje o
doradztwie na spotkaniach Klubu Pracowników Samorządów Terytorialnych, -
Przekazywanie
informacji o formach doskonalenia, -
Spotkania z
samorządami. |
Dyrektor Małgorzata Mytnik Kierownicy pracowni Dyrektor |
Cały rok |
Informator |
7 |
Organizowanie i
prowadzenie, stosownie do potrzeb, doradztwa metodycznego nauczycieli: a)przedmiotów zawodowych
rzadkich specjalności, b)zatrudnionych w szkołach
z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych |
-
Organizowanie
doradztwa metodycznego przywarsztatowego na terenie województwa
zachodniopomorskiego dla nauczycieli uczących w języku ukraińskim, -
Organizacja szkoleń na
Ukrainie. |
Urszula Gerka- Bernat Irena Drozd |
Cały rok |
|
8 |
Tworzenie i rozwijanie
wojewódzkiego systemu informacji pedagogicznej |
-
Gromadzenie informacji
dotyczących innowacji pedagogicznych i reformy oświaty, -
Redagowanie i
wydawanie biuletynu „Nauczycielska Edukacja”, -
Współpraca z zespołem
Informacji Pedagogicznej CODN w Warszawie, -
współpraca z redakcją
Zachodniopomorskiego Miesięcznika Oświatowego „Refleksje”, -
Stałe wzbogacanie
zbiorów, popularyzacja nowości wydawniczych, -
Przygotowywanie
bibliografii, -
Internetowa informacja
pedagogiczna na stronie CEN, -
Informacja o
nowościach wydawniczych. |
Julian P. Sawiński Ksawery Zawiślak Bogumiła Załuska Ksawery Zawiślak |
Cały
rok |
|
9 |
Wspieranie nowatorskich
inicjatyw nauczycieli oraz wspomagania samokształcenia i doskonalenia
nauczycieli. |
-
Współorganizacja
studiów podyplomowych z Pomorską Akademią Pedagogiczną w Słupsku, -
Organizacja i
kontynuacja kursów kwalifikacyjnych zatwierdzonych przez Kuratora: -
„Oligofrenopedagogika” -
, „Pedagogika opiekuńczo -wychowawcza”, -
„Bibliotekoznawstwo”, -
„Organizacja i zarządzanie placówką oświatową”, -
„Wychowanie
do życia w rodzinie”, -
„Kurs pedagogiczny dla nauczycieli przedmiotów
ogólnokształcących i teoretycznych przedmiotów zawodowych”, -
„Przyroda”, -
„Terapia
pedagogiczna”, -
„Kurs
pedagogiczno – metodyczny z języka angielskiego”. -
Organizowanie kursów i
warsztatów doskonalących dla nauczycieli, -
Upowszechnianie
nowatorskich inicjatyw nauczycieli. |
Nauczyciele konsultanci Kierownicy kursów Doradcy metodyczni |
Cały
rok |
Informator |
l.p. |
Zadania |
Sposoby i formy
realizacji
|
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Uwagi |
1 |
Kontynuacja Ogólnopolskiego
Programu Doskonalenia Ekspertów Komisji Egzaminacyjnych i Kwalifikacyjnych |
Organizacja, koordynacja i
prowadzenie szkoleń dla ekspertów |
Zofia Prądzyńska
Anna Kiełb Zenon Decyk |
Cały rok |
Informator |
2 |
Realizacja projektów w
zakresie organizacji form doskonalenia dla nauczycieli województwa
zachodniopomorskiego, ogłoszonych przez Kuratora Oświaty |
Organizacja i koordynacja
szkoleń |
Kierownicy form |
Drugie półrocze |
|
3 |
Organizacja konkursów
temtycznych |
Organizacja konkursów: -
Międzynarodowy Konkurs
Kangur Matematyczny, -
Konkurs ekologiczny -„Ekoespoły” -
Konkurs plastyczny – „Region koszaliński w wypowiedziach
plastycznych” -
Konkurs poetycki o
tematyce morskiej -
Małe Olimpiady
Przedmiotowe |
Urszula Rusiak Irena Żywno Urszula Bernat Anna Kiełb |
Cały rok |
|
4 |
Współpraca z wydawnictwami |
-
Popularyzacja nowości
wydawniczych na zespołach metodycznych, -
Zaopatrywanie
księgarenki CEN, - Organizacja ekspozycji wydawniczych (gabloty ekspozycyjne) - Spotkania z autorami programów i podręczników szkolnych, - Opiniowanie zeszytów
metodycznych dla nauczycieli. |
Ksawery Zawiślak Doradcy metodyczni |
Cały rok |
|
5 |
Organizacja wernisaży prac
plastycznych nauczycieli i uczniów |
-
Prowadzenie Galerii
CEN -
Prezentacja prac na
stronie internetowej -
Opracowywanie recenzji
i filmów z wystaw |
Ewa Miśkiewicz – Żebrowska Marek Wardecki Adam Paczkowski |
Cały rok |
|
6 |
Działalność wydawnicza i
informacja pedagogiczna |
-
Opracowanie i wydanie
drukiem autorskich publikacji konsultantów, doradców metodycznych i
nauczycieli, -
Opiniowanie i
recenzowanie publikacji, materiałów
edukacyjnych Wydawnictwa CEN, -
Opracowanie i
wydawanie czasopisma „Nauczycielska Edukacja” -
Redagowanie i wydawanie „Kwartalnika Koszalińskich
Przedszkoli”, -
Redagowanie i
wydawanie kwartalnika kołobrzeskich przedszkoli „Przedszkolne wieści”. |
Komisja Wydawnicza CEN J. P. Sawiński A. Poznańska D. Kruszewska A.
Banaszczyk A.
Kiełb A. Sokołowska |
Cały rok |
|
7 |
Współpraca z Agencją
Narodową programu SOKRATES i COMENIUS 3 |
-
Przygotowywanie
aplikacji, -
Konsultacje
indywidualne dla nauczycieli. |
Anna Walkowiak |
Cały rok |
|
8 |
Udział w programach edukacyjnych
Wspólnoty Europejskiej |
-
Przygotowanie
aplikacji – projekt Grundtvig 2, -
Realizacja projektu. |
Anna Walkowiak |
Cały rok |
|
9 |
Opracowywanie projektów
strukturalnych EFRR i EFS |
-
Przygotowanie
aplikacji, -
Realizacja zadań z projektu. |
Anna Walkowiak Zenon Decyk |
Cały rok |
|
10 |
Wspieranie mierzenia
jakości pracy placówek oświatowych |
Pomoc w opracowaniu systemu
jakości pracy placówki oraz procedury mierzenia jakości (na zlecenie
placówek). |
A.
Kiełb Z. Krzemianowski I. Suckiel |
Cały rok |
|
11 |
Wspieranie szkół w
prowadzeniu wewnątrzszkolnych badań wyników nauczania |
Pomoc w opracowaniu narzędzi,
prowadzeniu badań i analizie wyników (na zlecenie szkół). |
A. Kiełb |
Cały rok |
|
12 |
Opracowanie koncepcji
Konkursów Przedmiotowych i udział w przetargu |
Opracowanie projektu w związku z ogłoszonym przez
Kuratorium Oświaty w
Szczecinie przetargiem na organizację i przeprowadzenie konkursów dla szkół
podstawowych i gimnazjalnych. |
Anna Walkowiak |
Wrzesień |
|
13 |
Opracowywanie programów
grantowych ogłaszanych przez Kuratora Oświaty |
Opracowanie programów autorskich w ramach grantów
Kuratora Oświaty. |
Konsultanci i doradcy
metodyczni |
Po ogłoszeniu przetargu |
|
14 |
Realizacja programu „Krąg” |
Przygotowanie i prowadzenie warsztatów ekologicznych
dla nauczycieli. |
Urszula Rusiak |
Kwiecień i wrzesień |
|
15 |
Współpraca z Okręgową
Komisją Egzaminacyjną w Poznaniu |
- Koordynacja OKE w koszalińskim CEN, - Szkolenia dyrektorów szkół w zakresie procedur
przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu
gimnazjalnego, - Szkolenia dyrektorów szkół i przedstawicieli
samorządów terytorialnych odpowiedzialnych
za oświatę w zakresie
wykorzystania Raportu z wyników egzaminów, - Szkolenie egzaminatorów sprawdzianu, egzaminu
gimnazjalnego, przedmiotów zawodowych
i maturalnych. |
|
|
|
l.p. |
Zadania |
Sposoby i formy
realizacji
|
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
Uwagi |
1 |
Mierzenie jakości pracy CEN
w oparciu o opracowany
system jakości pracy |
- Przeprowadzenie badań w obszarze
działalności wydawniczej CEN, - Opracowanie raportu z
badań. |
Z. Krzemianowski A.
Kiełb I. Suckiel |
I semestr |
|
2 |
Prowadzenie ewaluacji form
doskonalenia organizowanych przez Centrum |
Opracowanie i realizacja
projektu ewaluacji |
I.Suckiel A.
Kiełb J. Diaczuk |
Cały rok |
|
3 |
Doskonalenie własne
konsultantów |
-
Udział w zorganizowanym
doskonaleniu zewnętrznym: -
Szkolenia w ramach programu FORUM organizowanym
przez CODN -
Ogólnopolskie konferencje i seminaria -
Debaty naukowe i problemowe organizowane przez
wyższe uczelnie, stowarzyszenia, fundacje i wydawnictwa -
Wymiana doświadczeń w
ramach doskonalenia wewnętrznego -
Spotkania z kadrą
naukową uczelni wyższych -
Spotkania z
pracownikami Biblioteki Pedagogicznej w zakresie prezentacji nowości
wydawniczych |
Dyrektor |
Cały rok |
|
4 |
Akredytacja CEN |
-
Przygotowanie
dokumentacji zgodnie z rozporządzeniem o akredytacji placówek doskonalenia -
Wniosek o akredytację
placówki |
Dyrektor Kierownictwo Konsultanci |
II półrocze |
|
5 |
Udział w Zachodniopomorskim
Programie Jakości Pracy Szkół |
-
Pomoc szkołom w
uzyskaniu Certyfikatu |
Konsultanci |
Cały rok |
|
6 |
Współpraca z innymi
placówkami doskonalenia nauczycieli
oraz instytucjami i organizacjami związanymi z oświatą |
Współpraca z: -
CODN w Warszawie, -
CDiDN w Szczecinie, -
Instytutem Pamięci
Narodowej oddział w Gdańsku, -
Zespołem Kolegiów
Nauczycielskich w Koszalinie, -
Związkami zawodowymi, -
Teatrem Dialog w
Koszalinie, -
Związkiem Artystów
Plastyków, -
UMK w Toruniu poprzez
Stowarzyszenie Przyjaciół „Kangura”, -
Regionalnym Centrum
Edukacji Ekologicznej w Płocku, -
WFOŚiGW, -
MOK w Koszalinie, -
Pełnomocnikiem
Prezydenta Miasta ds. ludzi niepełnosprawnych, -
Poradnią
Psychologiczno – Pedagogiczną w Koszalinie. |
Nauczyciele konsultanci |
Cały rok |
|
7 |
Promocja CEN w środowisku |
-
Współpraca z lokalną
prasą i telewizją, -
Uczestnictwo w
regionalnych imprezach oświatowych, -
Aktualizacja stron
internetowych CEN, -
Publikowanie w
ogólnokrajowych czasopismach oświatowych oraz wydawnictwach książkowych, -
Udział w komisjach
recenzentów programów i podręczników szkolnych, -
Udział w pracach
redakcyjnych czasopism oświatowych, -
Udział w pracach
Komisji ds. awansu zawodowego nauczycieli. |
Dyrektor i nauczyciele
konsultanci |
Cały rok |
|
BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA
PLAN PRACY
WYDZIAŁU INFORMACYJNO-BIBLIOGRAFICZNEGO
NA 2004 ROK
L.p. |
ZADANIA I
SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN |
1. |
Działalność
bibliograficzno-dokumentacyjna: Na rok 2004 działalność
bibliograficzno-dokumentacyjna Wydziału ukierunkowana będzie przede wszystkim
na następujące priorytety: - podnoszenie jakości
nauczania - bezpieczeństwo w szkole - bezpieczeństwo na
wycieczkach szkolnych - edukacja europejska - awans zawodowy
nauczyciela - programy
profilaktyczno-wychowawcze poprzez: a) dokumentowanie czasopism -
rozpisywanie artykułów prenumerowanych w BP czasopism, włączanie kart
adnotowanych i rejestracyjnych do kartotek - przegląd
czasopism elektronicznych, wybór i dokumentowanie wartościowych artykułów,
włączanie wydruków do teczek tekstowych b)
dokumentowanie fragmentów i rozdziałów z książek: -
rozpisywanie rozdziałów i fragmentów książek, włączanie kart adnotowanych i rejestracyjnych
do kartotek -
adnotowanie wybranych nowości wydawniczych do komputerowej bazy danych SOWA c) tworzenie
i pozyskiwanie zestawień bibliograficznych: -
opracowywanie zestawień literatury w wyborze na wybrane tematy -
uzupełnianie warsztatu bibliograficznego o zestawienia pozyskiwane z innych
źródeł d) zakładanie nowych i uzupełnianie
istniejących teczek tekstowych: - wybór
materiałów, opracowanie ich i włączanie do teczek tekstowych e) weryfikacja merytoryczna, uaktualnianie i
estetyzacja zawartości kartotek zagadnieniowych: -
systematyczna „melioracja” kartotek - wymiana i
uzupełnianie kart rozdzielczych -
weryfikacja zawartości kartotek pod względem merytorycznym - wymiana
napisów na skrzynkach |
Systematycznie
Systematycznie Według
potrzeb i zgłoszonych kwerend Na
bieżąco Systematycznie |
2. |
Działalność informacyjna a) udzielanie informacji ustnych: - udzielanie informacji bezpośrednich i pośrednich
(telefonicznych, poprzez pocztę email) w
czasie dyżurów w Informatorium, porady literaturowe i rzeczowe - informacje zbiorowe dla zorganizowanych grup użytkowników b) informacje pisemne: -
opracowywanie zestawień bibliograficznych i ich upowszechnianie -
opracowywanie i upowszechnianie comiesięcznych biuletynów nabytków -
opracowywanie literatury zalecającej do „Edukacji Nauczycielskiej” c) wystawy
książek: - ekspozycje
nowości wydawniczych - tworzenie
wystaw tematycznych, okolicznościowych i rocznicowych d)
opracowywanie kolekcji w komputerowej bazie danych e)
systematyczne eksponowanie nowych materiałów promujących bibliotekę i jej księgozbiór
w gablocie zorganizowanej w CEN f)
opracowywanie i publikowanie materiałów na stronie WWW biblioteki |
Na
bieżąco w czasie dyżurów Według
potrzeb Według
potrzeb Co
miesiąc Co
kwartał Cyklicznie Według
potrzeb Cyklicznie Według
potrzeb |
3. |
Działalność
dydaktyczna a) lekcje biblioteczne: -
przygotowywanie i prowadzenie zajęć dla uczniów gimnazjów szkół średnich b) instruktaż biblioteczny: - udzielanie
instruktażu dotyczącego efektywnego korzystania z katalogów, kartotek, BZCz,
Internetu i in. źródeł informacji dla mało zorientowanych użytkowników i
nauczycieli bibliotekarzy szkolnych. |
Wg
otrzymanego zapotrzebowania Wg
zaistniałych potrzeb |
4. |
Podnoszenie kwalifikacji i
systematyczne dokształcanie się a) uczestnictwo w różnych formach doskonalących (np. kursach,
warsztatach, konferencjach metodycznych dla bibliotekarzy) b) zapoznawanie się z nowościami wydawniczymi z zakresu
bibliotekoznawstwa i informacji naukowej |
Wg
harmonogramu ofert kursowych Systematycznie |
5. |
Inne działania a) prowadzenie statystyki b) rejestrowanie i ewidencja działalności Wydziału c) współpraca z innymi Wydziałami |
Na
bieżąco |
PLAN PRACY CZYTELNI NA ROK
2004
L.p. |
Zadania i sposoby
realizacji |
Termin realizacji |
1. |
Udostępnianie zbiorów |
|
|
Wypożyczanie na miejscu materiałów bibliotecznych
(książek i czasopism) |
cały rok |
|
Fachowe doradztwo czytelnikom w doborze literatury
oraz instruktaż w zakresie posługiwania się katalogami, kartotekami
zagadnieniowymi i bibliografiami |
cały rok |
|
Sporządzanie dziennej oraz miesięcznej statystyki
odwiedzin i udostępnień w Czytelni |
cały rok |
|
Dobór nowych książek do Czytelni, ich przegląd,
klasyfikowanie i włączanie do odpowiednich działów |
cały rok |
|
Prowadzenie katalogów podręcznych Czytelni |
cały rok |
|
Świadczenie usług w ramach wypożyczeń
międzybibliotecznych (z wykorzystaniem Internetu) |
cały rok |
2. |
Prenumerata czasopism |
|
|
Prenumerowanie czasopism, ich akcesja i włączanie do zbiorów |
cały rok |
|
Reklamowanie braków u kolporterów bądź wydawców |
cały rok |
|
Prowadzenie katalogu czasopism |
cały rok |
|
Włączanie roczników czasopism do magazynu |
cały rok |
3. |
Pozostałe zadania |
|
|
Selekcja zbiorów Czytelni: -
kontynuacja selekcji czasopism, -
selekcja księgozbioru pedagogiczno-psychologicznego połączona z jego
przemieszczeniem oraz częściową zmianą klasyfikacji UKD, -
przygotowanie do selekcji i zmiany układu księgozbioru
bibliotekarskiego |
I kwartał 2004 r. miesiące letnie miesiące letnie |
|
Przygotowanie książek i roczników czasopism do
oprawy introligatorskiej |
cały rok |
|
Uzupełnianie komputerowej bazy danych poprzez: -
wprowadzanie opisów książek, -
wprowadzanie opisów czasopism, -
wprowadzanie sygnatur Czytelni |
I kwartał 2004 r. cały rok cały rok |
|
Prowadzenie korespondencji związanej z pracą
Czytelni |
cały rok |
|
Promocja zbiorów Czytelni (ekspozycje nowości
wśród czasopism: cykl „Biblioteka Pedagogiczna poleca - nasze nowości”,
wystawki okolicznościowe) |
cały rok |
|
Uczestnictwo pracowników Czytelni w różnorodnych
formach doskonalenia zawodowego |
cały rok |
|
Sporządzenie sprawozdania opisowego z działalności
Czytelni w roku 2003 |
styczeń 2004 r. |
|
Opracowanie planu pracy Czytelni na rok 2005 |
IV kwartał 2004 r. |
PLAN PRACY WYPOŻYCZALNI
na rok 2004
LP |
Zadania i
sposoby realizacji
|
Termin realizacji |
1 |
Wypożyczanie książek czytelnikom i dbałość o
właściwą i fachową obsługę. |
cały
rok |
2 |
Przyjmowanie od czytelników zamówień na książki
wypożyczone, rezerwowanie książek zamawianych telefonicznie. |
cały
rok |
3 |
Obsługa wypożyczeń międzybibliotecznych. |
cały
rok |
4 |
Sporządzanie statystyki dziennej, miesięcznej i
rocznej |
cały
rok |
5 |
Przeglądanie kart czytelników, pisanie upomnień,
upomnienia telefoniczne. |
cały
rok |
6 |
Przeglądanie i likwidowanie kart czytelników,
którzy dłuższy czas nie odwiedzali biblioteki lub utracili uprawnienia oraz
kart dłużników, do których dotarcie nie jest możliwe. |
cały
rok |
7 |
Przyjmowanie tzw. opłaty wpisowej od czytelników |
cały
rok |
8 |
Naliczanie i pobieranie kar za przetrzymanie książek. |
cały
rok |
9 |
Pobieranie opłat za zagubione i zniszczone książki
oraz przyjmowanie innych tytułów w zamian za pozycje zagubione. |
cały
rok |
10 |
Przyjmowanie od czytelników książek darowanych,
sprawdzanie i ustalanie ich przydatności dla biblioteki, przekazywanie
Wydziałowi Gromadzenia i Opracowania Zbiorów. |
cały
rok |
11
|
Uzupełnianie ekspozycji nowości w pomieszczeniu
Wypożyczalni. |
cały
rok |
12 |
Przekazywanie Wydziałowi Gromadzenia i Opracowania
zbiorów propozycji uzupełniania zbiorów zgłaszanych przez czytelników |
cały
rok |
13 |
Zabezpieczanie i drobne naprawy zniszczonych i
rozklejających się książek. |
cały
rok |
14 |
Gromadzenie rewersów i ustalanie dni wyjazdów do magazynu
w Zespole Szkól Medycznych |
cały
rok |
15 |
Rozliczanie z wypożyczonych książek absolwentów
szkół ponadgimnazjalnych. |
w
miarę potrzeb |
16 |
Czuwanie nad prawidłową realizacją umów o
rozliczeniu kartą obiegową uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów
wyższych uczelni. |
w
miarę potrzeb |
17 |
Wprowadzanie
/ uzupełnianie opisów katalogowych do komputerowej bazy danych |
do
zakończenia pracy |
PLAN PRACY
WYDZIAŁU GROMADZENIA I OPRACOWANIA ZBIORÓW
LP |
Zagadnienie |
Sposób
realizacji |
Termin |
1 |
Ewidencja zbiorów |
Prowadzenie dokumentacji związanej z
ewidencjonowaniem druków zwartych. Wprowadzanie w/w informacji do komputera. Opracowanie techniczne
książek. Wycena książek otrzymanych w darze oraz w zamian
za zagubione. |
Cały rok |
2 |
Opracowanie zbiorów |
Opracowanie i klasyfikacja wydawnictw zwartych. Wprowadzanie na bieżąco (pełnych danych)
opracowanych egzemplarzy do komputera. Drukowanie kart katalogowych. Kontynuacja wprowadzania nowych opisów skrzynek
katalogowych zgod- nie z UKD-UDC-P022. Wpisywanie do komputerowej bazy danych
księgozbioru bibliotecznego: skrzynki
64-69 skrzynki
88-93 Przygotowanie i rozdzielenie kart katalogowych. Przekazywanie opracowanych książek do magazynu
oraz czytelni. Prowadzenie bieżącej
statystyki. Rozkładanie kart katalogowych. Ogólny nadzór nad katalogami w sali katalogowej
(porządkowanie i uzupełniane katalogów, bieżące poprawianie błędów,
uzupełnianie braków). |
Cały rok Cały rok |
3 |
Inne prace |
Sporządzanie rocznych planów pracy i sprawozdań. Nadzór nad prawidłowym
podziałem i przebiegiem pracy w dziale. Opieka merytoryczna nad
praktykantami oraz wdrażanie do pracy nowych pracowników. Współpraca z innymi działami. Udział w komputeryzacji zbiorów bibliotecznych. Samokształcenie (śledzenie literatury fachowej,
podnoszenie kwalifikacji – np. udział w konferencjach, kursach, seminariach
itp.). Wzbogacanie warsztatu pracy. Włączanie się do innych prac w bibliotece. |
Styczeń Czerwiec Cały rok Cały rok |
PLAN PRACY
FILII
L.p. |
Zadania i sposoby realizacji |
Termin |
1. |
Gromadzenie zbiorów.
¨ Systematyczne śledzenie i
analiza nowości wydawniczych oraz dokonywanie wyboru literatury uwzględniając
:priorytety w oświacie w nowym roku szkolnym, wykazy literatury zalecanej na
różnych formach dokształcania nauczycieli, oczekiwania czytelników. ¨ Zamawianie i kupowanie
książek w księgarniach, hurtowniach, bezpośrednio w wydawnictwach. ¨ Pozyskiwanie darów od
czytelników i z innych źródeł. ¨ Udział w targach
edukacyjnych org. przez CEN w Koszalinie. ¨ Prenumerata czasopism, ich
akcesja i włączanie do księgozbioru. |
cały
rok cały
rok cały
rok maj raz
na kwartał |
2. |
Ochrona i przechowywanie księgozbioru. ¨ Bieżąca naprawa
zniszczonych książek. ¨ Foliowanie nowych tytułów. ¨ Porządkowanie księgozbioru
Głównego. ¨ Kompletowanie roczników
czasopism i ich oprawa. ¨ Odkurzanie książek w
magazynach. |
cały
rok cały
rok cały
rok na
bieżąco VII
–VIII |
3. |
Opracowywanie księgozbioru. ¨ Prowadzenie dokumentacji
związanej z ewidencją nowych wpływów (książki, czasopisma. materiały audiowizualne
ii.) ¨ Katalogowanie i
klasyfikowanie nowych pozycji. ¨ Komputerowe opracowywanie
nowości w systemie SOWA. Wprowadzanie informacji o zbiorach do komputerowej
bazy danych. ¨ Selekcja księgozbioru oraz
spisywanie książek zagubionych przez czytelników. |
na
bieżąco cały
rok cały
rok VI
–VIII |
4. |
Propagowanie książki i czytelnictwa. ¨ Współpraca z wydawnictwem
MAC Edukacja § systematyczne eksponowanie
materiałów edukacyjnych dla nauczycieli i uczniów. ¨ Przygotowywanie gazetek i
wystawek o tematyce: ü bezpieczeństwo w szkole i na imprezach zorganizowanych ü jakość nauczania w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych ü edukacja europejska ü przygotowanie do życia w rodzinie ü Matura 2005 – ekspozycja informatorów a
także: § inne gazetki i wystawki
okolicznościowe(ważniejsze święta, pisarze i poeci) § systematyczne prezentowanie
nowości wydawniczych. ¨ Współpraca ze szkołami
poprzez udostępnianie materiałów informacyjnych o bibliotece i jej zbiorach. |
cały
rok cały
rok cały
rok |
5. |
Działalność informacyjno – bibliograficzna. ¨ Systematyczne
opracowywanie i uzupełnianie kartotek zagadnieniowych. ¨ Opracowywanie zestawów
bibliograficznych dla potrzeb czytelników indywidualnych i placówek oświatowo
- wychowawczych. ¨ Udzielanie informacji
ustnych i porad czytelnikom. ¨ Eksponowanie czasopism
metodycznych znajdujących się w bibliotece. ¨ Upowszechnianie biuletynów
nabytków. |
cały
rok według
potrzeb cały
rok raz
w m-cu |
6. |
Praca z czytelnikiem indywidualnym i grupą czytelniczą. Udostępnianie księgozbioru. Statystyka. ¨ Wyszukiwanie i
przygotowywanie materiałów czytelnikom, którzy potrzebują pomocy. ¨ Wypożyczanie zbiorów na
zewnątrz oraz udostępnianie na miejscu. ¨ Prowadzenie wypożyczeń
międzybibliotecznych. ¨ Prowadzenie zeszytu
zamówień. ¨ Pilnowanie terminowego
zwrotu książek oraz ściąganie należności za zniszczone, zagubione lub przetrzymane
pozycje ponad dopuszczalny termin. ¨ Prowadzenie statystyki
dziennej, miesięcznej i rocznej. ¨ Analiza statystyki według
rodzajów piśmiennictwa i kategorii zawodowych czytelników. |
cały
rok cały
rok wg
potrzeb wg
potrzeb cały
rok cały
rok okresowo |
7. |
Działalność metodyczno – popularyzatorska. ¨ Przygotowywanie
tematycznych zestawów książek i innych materiałów na konferencje
metodyczne dla nauczycieli organizowanych przez Centrum Edukacji Nauczycieli. ¨ Kontynuowanie współpracy z
doradcami metodycznymi i konsultantami CEN, pracownikami BP w Koszalinie,
bibliotekarzami szkolnymi. ¨ Czynny udział w naradach
okresowych, konferencjach i szkoleniach dla bibliotekarzy organizowanych
przez CEN i inne placówki. ¨ Współpraca z miejskimi
bibliotekami publicznymi. ¨ W miarę zapotrzebowania
organizowanie lekcji bibliotecznych dla grup szkolnych. |
wg
potrzeb wg
potrzeb wg
terminów organizatora wg
potrzeb |
8. |
Prace administracyjno – gospodarcze. ¨ Prowadzenie dokumentacji
biblioteki. ¨ Planowanie i zakup druków
bibliotecznych, materiałów biurowych oraz środków czystości. ¨ Przygotowywanie
raportów kasowo – księgowych
z wydruków kasy fiskalnej. Terminowe przekazywanie raportów do
księgowości głównej w Koszalinie. ¨ Wysyłanie upomnień do
czytelników. ¨ Terminowe opracowywanie
planów pracy i sprawozdań rocznych. |
cały
rok wg
potrzeb dzienne
i miesięczne wg
potrzeb |